יום ראשון, 18 במרץ 2018

המועצה הישראלית לבניה ירוקה מעניקה טיפים ירוקים לצביעת הבית לרגל חג הפסח

רגע לפני שאתם מסתערים על הבית שלכם בצביעה וחידוש לקראת פסח, המועצה הישראלית לבניה ירוקה, מעדכנת במספר פרטים שחשוב לדעת:
על פי הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב (EPA), האוויר הפנימי של הבית הממוצע מזוהם פי שלושה יותר מהאוויר החיצוני וצבעי פנים מהווים לעיתים קרובות החשוד העיקרי למקור הזיהום בתוך הבית.
הריח של "צבע חדש" הוא לעיתים קרובות תוצר פליטה של חומרים מסוכנים אשר מופרשים לאוויר לאורך שנים. המיקוד בעולם הצבעים כיום, נוגע בהפחתה של ה VOC חומר הידוע כמסרטן. צבעים נטולי VOC (או מופחתיVOC) מפחיתים את הסיכון הזה.
תסמונת הבניין החולה
ישנם בניינים שנגועים ב"תסמונת הבניין החולה" SBS - Sick Building Syndrom)). המונח המתאר מצבים בהם דיירי בניין סובלים מהשפעות בריאותיות חריפות הקשורות לזמן שהותם בבניין, מבלי שניתן להצביע על מחלה או גורם מסוים שהביאו לכך. דו"ח של ארגון הבריאות העולמי משנת 1984  העלה כי לגבי עד 30% מכלל הבניינים החדשים והמשופצים ברחבי העולם קיימות תלונות הקשורות לאיכות אוויר ירודה בבניינים.  


נהוג לייחס את התסמונת לבעיות במערכת החימום, באוורור ובמערכות מיזוג האווירסיבות נוספות המוזכרות הן זיהומים הנוצרים מחומרי בנייןתרכובות אורגניות נדיפותעובשאוורור לקוי של אוזון (שייתכן ומגיע ממכונות משרדיות); כימיקלים תעשייתיים; וחוסר באוויר צח.
לרוב ההתמודדות עם התסמונת נעשית בדיעבד, באמצעות הגדלת כניסת אוויר צח מבחוץ, אולם בבנייה ירוקה נעשה ניסיון למנוע את הבעיה מראש באמצעות מיזעור השימוש הממושך בתרכובות אורגניות וחיסול התנאים המעודדים צמיחה של עובש.
סכנות בריאות לילדים כתוצאה מחשיפה לצבע "רגיל"
מחקר משותף של חוקרים מבית הספר לבריאות ציבורית בהרווארד, ושל בית הספר לבריאות ציבורית מאוניברסיטת Kalstad בשוודיה שנערך בשנת 2010, מצא כי ילדים הישנים בחדרים שפלטו אדים מצבעים וממיסים על בסיס מים, הם בעלי סיכוי גבוה פי 2 עד פי 4 לסבול מאסתמה ואלרגיות המדענים מדדו את ריכוזי תרכובות propylene glycol וglycol ethers  הידועות כ PGE  באוויר החדרים של 400 ילדים בגילאי 1-4 ומצאו כי ילדים שישנו בחדרים עם ריכוז גבוה יותר של חומרים אלה היו בעלי סיכוי גבוה בהרבה לסבול מאסתמה, מגודש באף או מאקזמה.
רוני דניאל, המנהל המקצועי של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה: "בבנייה ירוקה נהוג להתייחס בעיקר לנושא האנרגיה אבל נושא הבריאות חשוב לא פחות ואולי אף יותר, הוא  שאנחנו מבלים 90% מזמננו בחללים סגורים שהתכנון שלהם והחומרים מהם הם בנויים משפיעים ישירות על המצב הבריאותי והנפשי שלנו. צביעה בריאה הוא אולי אחד הצעדים הקלים והפשוטים ביותר אשר ניתן לשנות, אם במסגרת משפחתית או בעבודה, על מנת לייצר שיפור בבריאות המבנה וביחס ישיר, שיפור בריאותי של האנשים הנמצאים בו".
החשיבות בבחירת צבע אקולוגי "ירוק"
חשוב שהצרכן הישראלי ירכוש צבעים עליהם מצוין הסימון low VOC או zero VOC  אשר אמור להופיע על האריזה וקיים בכל חברת צבעים ישראלית.
אם בעבר צביעת חדר בביתך חייבה לפתוח את כל החלונות, להדליק מאוורר ולפנות לכמה שעות  את הבית על מנת למנוע שאיפת הריחות הכימיים, כיום ישנה אלטרנטיבה של נוסחאות לא רעילות של צבעים אקולוגיים "ירוקים", העשויים מחומרי גלם טבעיים על בסיס מים, 
על בסיס צבע חלב עשוי חלב וסיד, בדרך כלל בתוספת פיגמנטים, צבע לטקס טבעי, שמנים צמחיים ושרפים, צבעי צמחים שמנים אתריים, אשר הינם פחות רעילים וחלקם אף מבודדים טוב יותר מצבעים "רגילים". הצבעים האקולוגיים המותאמים לריהוט, לעץ לריהוט פנים וחוץ והשוק כיום מכיל הרבה אלטרנטיבות  , רק צריך לדעת לבקש ולוודא וזה כוח שיש היום לכל צרכן.
הילה ביניש מנכ"לית המועצה הישראלית לבניה ירוקה: "צביעת הבית בצבעים אקולוגיים, תורמת מעבר לאספקט הבריאותי המובן, גם לבידוד טוב. הבידוד עוזר בשימור אנרגיה (בחורף הבית נשאר חם ובקיץ – קריר). כמו כן מומלץ לצבוע חדרי תינוקות וילדים בצבעים אלו, על מנת לצמצם את הרעלים באוויר החדר".
אתר המועצה הישראלית לבניה ירוקה:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

צ'טוצ'אק - התאילנדית החדשה - יש מה להגיע לנתניה!

  נפתחה מסעדה תאילנדית חדשה בארץ - לפני שבוע, מה נראה לכם? אני לא אטוס לשם? מהר, מהר לדווח למי שאוהבים על המקום החדש הכי שווה! 'צאקטוצ&#...